Kabinet pro standardizaci ...top-normy.cz Logo Sdružení Českých Spotřebitelů

3.2 Jak začít

Chtěli byste být zástupcem spotřebitelů?

Jestliže máte zájem a chcete číst a rozumět záležitostem a dialogu ve skupině, můžete být jedním ze zástupců!

Mnoho zástupců spotřebitelů má nějaké dřívější zkušenosti s obhajováním záležitostí spotřebitelů nebo se zkoušením výrobků (buď formálně v laboratoři, nebo jako spotřebitel na trhu). I když toto pomáhá mít zájem a znalosti pozadí o předmětech, ke kterým skupina píše normy, nejsou zapotřebí žádné zvláštní doklady.

Nebudete se muset dokonce vždy účastnit normalizačních zasedání osobně. Mnoho komisí umožňuje účast „korespondenčně“ za použití e-mailu, faxu, telekonference nebo jiných nástrojů komunikace.

V různých zemích střed zájmu o koordinaci nebo tvorbu zastoupení spotřebitelů v normalizaci spočívá na různých orgánech. V některých zemích nemusí být o to zájem. Jestliže se rozhodnete zapojit, zde je několik způsobů, jak byste mohli začít:

Kontaktujte Vaše národní spotřebitelské sdružení

Spotřebitelská sdružení často spolupracují s národními normalizačními orgány nebo s ostatními většími spotřebitelskými organizacemi nebo s oběma.

Jestliže ne, vyzvěte Vaše spotřebitelské sdružení, aby tak učinilo!

Kontaktujte člena ISO ve Vaší zemi

Tato organizace je reprezentativním národním normalizačním orgánem Vaší země. Podrobnosti o kontaktu jsou k dispozici na webových stránkách ISO, ISO Online (www.iso.org), nebo kontaktujte Ústřední sekretariát ISO (central@iso.org).

Příklad: Síť kolem 30 spotřebitelských organizací v Argentině nedávno se připojila ke „Spotřebitelskému výboru IRAM“, který koordinuje práci těchto spotřebitelských organizací s IRAM, členem ISO v Argentině.

Kontaktujte mezinárodní a regionální spotřebitelská sdružení

Consumers International je celosvětovou organizací pro spotřebitelské skupiny (www.consumersinternational.org).

Praktický pokyn, "První kroky v normalizačním zastoupení – pokyn pro spotřebitelské organizace" může pomoci, abyste začali.

Otevřete První kroky v normalizačním zastoupení

V Evropě, ANEC je regionálním sdružením zastupujícím spotřebitele v normalizaci (www.anec.eu)

Kontaktujte Výbor ISO pro spotřebitelskou politiku (COPOLCO)

Více informací o COPOLCO, viz oddíl 1.6 nebo www.iso.org (Viz Zdroje pro spotřebitele – na domovské stránce)