Kabinet pro standardizaci ...top-normy.cz Logo Sdružení Českých Spotřebitelů

3.4 Kam jít dále, abychom se zapojili

V některé etapě Vy nebo Vaše sdružení se, doufejme, bude chtít přímo účastnit v technické komisi, aby z pověření spotřebitelů zastávalo jejich zájmy a přispívalo k pracovnímu programu normalizačního orgánu. Alternativně můžete chtít přímo ovlivňovat tvorbu norem tím, že pomůžete zaměřit činnosti vládní agentury do normalizace.

Jak může být toto prakticky prováděno s největším účinkem?

Akce musí být brány individuálně a kolektivně, aby se maximalizovala návratnost investic času, peněz a energie zástupce spotřebitelů, komise nebo sdružení.

První věcí, kterou uděláme, je posouzení situace. Začněte kladením nějakých otázek:

O normalizačním rámci:

  • Jak je normalizace organizována ve Vaší zemi a jak je efektivní?
  • Kde spotřebitelské záležitosti nalézají své místo a jak jsou posuzovány?
  • Jaké normy potřebují spotřebitelé ve Vaší zemi?

O spotřebitelských sdruženích nebo skupinách:

  • Jsou spotřebitelské skupiny organizovány, a jestliže ano, jak?
  • Jak místní zákony, kultura a normalizační organizace ovlivňují zastoupení spotřebitelů?
  • Jaké jsou priority spotřebitelů?
  • Jaký je vliv spotřebitelů?

Posuďte následující a porovnejte situaci Vaší země s tím, jak je to prováděno v jiných zemích:

  • Je zastoupení spotřebitelů řízeno národním normalizačním orgánem nebo je řízeno spotřebitelskou organizací nebo nevládní organizací?
  • Jaké existují zdroje financování – vládou, národním normalizačním orgánem nebo jinou agenturou?
  • Kdo jsou Vašimi pracovníky? Jsou placeni nebo dobrovolníci?
  • Jaké je pozadí vzdělání a profesní pozadí pracovníků a jaké instrukce (kursy, zasedání nebo materiály) jsou podávány?
  • Jak jsou zástupci spotřebitelů vybíráni?
  • Jak vláda, normalizační komise nebo orgány a spotřebitelské agentury nebo skupiny vzájemně spolupracují?

Stanovte cíle, které jsou dobře přizpůsobeny Vaší současné situaci

Tyto cíle mohou být krátkodobé, střednědobé nebo dlouhodobé.

Rozhodněte:

Co bychom se měli snažit dosáhnout do šesti měsíců ...jednoho roku…pěti let…deseti let?

Ptejte se:

Jaké kroky jsou zapotřebí pro každý cíl?

Příklady některých užitečných cílů:

  • Propojení spotřebitelské organizace s národním normalizačním orgánem a/nebo vládou které vede k pravidelným konzultacím mezi národním normalizačním orgánem a spotřebiteli o strategických záležitostech.
  • Zastoupení spotřebitelů v komisích vypracovávajících národní normy prioritního zájmu pro spotřebitele
  • Zastoupení spotřebitelů v jednom nebo dvou národních „zrcadlových“ komisích pro mezinárodní normalizační práci prioritního zájmu pro spotřebitele.

Poznámka:

„Zrcadlová“ komise připravuje stanovisko dané země - připomínky, hlasovací listy – k mezinárodní normě rozeslané k hlasování členům ISO.

  • Účast v jedné mezinárodní technické komisi jako součást národní delegace
  • Zástupce spotřebitelů v řídícím výboru národního normalizačního orgánu, který posuzuje strategii a priority
  • Zastoupení spotřebitelů mezinárodně: jako členové několika národních delegací nebo jako zástupci Consumers International

Stanovte cíle, které jsou dosažitelné

  • Snažte se rozdělit úkoly do zvladatelných částí
  • Vyhodnoťte: Co funguje a co nefunguje? Změňte činnosti ve světle zkušeností!
  • Snažte se nebýt izolováni – snažte se identifikovat kolegy v podobném postavení, jako jste Vy, tím, že děláte stejné věci
  • Vypracujte nebo se účastněte školících činností
  • Věnujte pozornost zdrojům: trvale vyhledávejte finanční prostředky, pracovníky, angažovanost
  • Organizujte sdílení znalostí a optimální využívání zdrojů

Komunikujte efektivně a plynule

Nebojte se vyjádřit dobře opodstatněné, jasné názory podruhé, jestliže Vaše stanovisko nebylo poprvé pochopeno. Komunikace je nejjistějším způsobem získání důvěry – proto nepromeškejte příležitosti ke komunikaci! To znamená vzájemnou koordinaci mezi zástupci spotřebitelů a spotřebitelskými organizacemi nebo sítěmi.

Tyto osoby a skupiny rovněž musí efektivně komunikovat se svými partnery včetně obchodních a průmyslových skupin, vládních agentur a normalizačních orgánů.

Můžete komunikovat prostřednictvím:

  • Prohlášení o záměru vysvětlujícím cíl nebo soubor cílů
  • Výročních zpráv o činnosti Vašeho sdružení
  • Informačních bulletinů – ty by mohly být krátkými dopisy poskytujícími periodickou aktualizaci Vašim zainteresovaným stranám
  • Osobním stykem – zasedání „tváří v tvář“ je často mnohem efektivnější než písemná nebo elektronická komunikace

Pro více informací o zapojení se podívejte na následující dva zdroje, které jsou celé k dispozici v oddíle Zdroje:

První kroky při zastupování v normách: pokyn pro spotřebitelské organizace (Consumers International)

Spotřebitel a normy – Směrnice a principy pro účast spotřebitelů při tvorbě norem (ISO), 2003