3.4 Kam jít dále, abychom se zapojili
V některé etapě Vy nebo Vaše sdružení se, doufejme, bude chtít přímo účastnit v technické komisi, aby z pověření spotřebitelů zastávalo jejich zájmy a přispívalo k pracovnímu programu normalizačního orgánu. Alternativně můžete chtít přímo ovlivňovat tvorbu norem tím, že pomůžete zaměřit činnosti vládní agentury do normalizace.
Jak může být toto prakticky prováděno s největším účinkem?
Akce musí být brány individuálně a kolektivně, aby se maximalizovala návratnost investic času, peněz a energie zástupce spotřebitelů, komise nebo sdružení.
První věcí, kterou uděláme, je posouzení situace. Začněte kladením nějakých otázek:
O normalizačním rámci:
- Jak je normalizace organizována ve Vaší zemi a jak je efektivní?
- Kde spotřebitelské záležitosti nalézají své místo a jak jsou posuzovány?
- Jaké normy potřebují spotřebitelé ve Vaší zemi?
O spotřebitelských sdruženích nebo skupinách:
- Jsou spotřebitelské skupiny organizovány, a jestliže ano, jak?
- Jak místní zákony, kultura a normalizační organizace ovlivňují zastoupení spotřebitelů?
- Jaké jsou priority spotřebitelů?
- Jaký je vliv spotřebitelů?
Posuďte následující a porovnejte situaci Vaší země s tím, jak je to prováděno v jiných zemích:
- Je zastoupení spotřebitelů řízeno národním normalizačním orgánem nebo je řízeno spotřebitelskou organizací nebo nevládní organizací?
- Jaké existují zdroje financování – vládou, národním normalizačním orgánem nebo jinou agenturou?
- Kdo jsou Vašimi pracovníky? Jsou placeni nebo dobrovolníci?
- Jaké je pozadí vzdělání a profesní pozadí pracovníků a jaké instrukce (kursy, zasedání nebo materiály) jsou podávány?
- Jak jsou zástupci spotřebitelů vybíráni?
- Jak vláda, normalizační komise nebo orgány a spotřebitelské agentury nebo skupiny vzájemně spolupracují?
Stanovte cíle, které jsou dobře přizpůsobeny Vaší současné situaci
Tyto cíle mohou být krátkodobé, střednědobé nebo dlouhodobé.
Rozhodněte:
Co bychom se měli snažit dosáhnout do šesti měsíců ...jednoho roku…pěti let…deseti let?
Ptejte se:
Jaké kroky jsou zapotřebí pro každý cíl?
Příklady některých užitečných cílů:
- Propojení spotřebitelské organizace s národním normalizačním orgánem a/nebo vládou které vede k pravidelným konzultacím mezi národním normalizačním orgánem a spotřebiteli o strategických záležitostech.
- Zastoupení spotřebitelů v komisích vypracovávajících národní normy prioritního zájmu pro spotřebitele
- Zastoupení spotřebitelů v jednom nebo dvou národních „zrcadlových“ komisích pro mezinárodní normalizační práci prioritního zájmu pro spotřebitele.
Poznámka:
„Zrcadlová“ komise připravuje stanovisko dané země - připomínky, hlasovací listy – k mezinárodní normě rozeslané k hlasování členům ISO.
- Účast v jedné mezinárodní technické komisi jako součást národní delegace
- Zástupce spotřebitelů v řídícím výboru národního normalizačního orgánu, který posuzuje strategii a priority
- Zastoupení spotřebitelů mezinárodně: jako členové několika národních delegací nebo jako zástupci Consumers International
Stanovte cíle, které jsou dosažitelné
- Snažte se rozdělit úkoly do zvladatelných částí
- Vyhodnoťte: Co funguje a co nefunguje? Změňte činnosti ve světle zkušeností!
- Snažte se nebýt izolováni – snažte se identifikovat kolegy v podobném postavení, jako jste Vy, tím, že děláte stejné věci
- Vypracujte nebo se účastněte školících činností
- Věnujte pozornost zdrojům: trvale vyhledávejte finanční prostředky, pracovníky, angažovanost
- Organizujte sdílení znalostí a optimální využívání zdrojů
Komunikujte efektivně a plynule
Nebojte se vyjádřit dobře opodstatněné, jasné názory podruhé, jestliže Vaše stanovisko nebylo poprvé pochopeno. Komunikace je nejjistějším způsobem získání důvěry – proto nepromeškejte příležitosti ke komunikaci! To znamená vzájemnou koordinaci mezi zástupci spotřebitelů a spotřebitelskými organizacemi nebo sítěmi.
Tyto osoby a skupiny rovněž musí efektivně komunikovat se svými partnery včetně obchodních a průmyslových skupin, vládních agentur a normalizačních orgánů.
Můžete komunikovat prostřednictvím:
- Prohlášení o záměru vysvětlujícím cíl nebo soubor cílů
- Výročních zpráv o činnosti Vašeho sdružení
- Informačních bulletinů – ty by mohly být krátkými dopisy poskytujícími periodickou aktualizaci Vašim zainteresovaným stranám
- Osobním stykem – zasedání „tváří v tvář“ je často mnohem efektivnější než písemná nebo elektronická komunikace
Pro více informací o zapojení se podívejte na následující dva zdroje, které jsou celé k dispozici v oddíle Zdroje:
První kroky při zastupování v normách: pokyn pro spotřebitelské organizace (Consumers International)
Spotřebitel a normy – Směrnice a principy pro účast spotřebitelů při tvorbě norem (ISO), 2003