Kabinet pro standardizaci ...top-normy.cz Logo Sdružení Českých Spotřebitelů

3.1 Jak spotřebitelé vyjádří svůj názor při tvorbě norem

- Jak zástupci spotřebitelů pomáhají

Zástupce spotřebitelů se účastní zasedání národních nebo mezinárodních technických komisí, kde se vypracovávají normy.

Osoba reprezentující spotřebitele je obvykle jmenována příslušnou a důvěryhodnou spotřebitelskou organizací. To zajišťuje, že tito lidé formálně reprezentují své spotřebitelské složky spíše, než aby propagovali osobní názor.

POZNÁMKA:

Toto je stejný princip, který platí pro zástupce ostatních zainteresovaných skupin.

Úlohou zástupce spotřebitelů je zajistit, aby normy, které jsou vypracovávány, řešily záležitosti zájmů spotřebitelů.

Jak bylo dříve uvedeno, záležitosti mohou zahrnovat jednu nebo více položek z následujícího seznamu:

  • Ochrana zdraví
  • Bezpečnost
  • Funkční charakteristiky
  • Ergonomiku a pohodlí!
  • Kvalitu
  • Volbu
  • Spolehlivost
  • Ochranu životního prostředí
  • Snadnost použití
  • Vzájemnou funkční propojitelnost

Viz rovněž 2.2, více diskuse o tom „co chtějí spotřebitelé“

Specifické způsoby, jak spotřebitelé pomáhají zlepšovat normy.

Existuje několik způsobů, kterými zástupce spotřebitelů může ovlivnit výsledek diskusí, vedoucí k dobré normě a proto k žádoucímu konečnému výrobku:

Na příklad když se podíváme na konstrukci dětského sportovního kočárku nebo dětského kočárku, může zástupce přispět

 Ovlivněním předmětu normy

Na příklad norma se může týkat pouze kočárků pro děti do určité hmotnosti.

 Poskytnutím údajů o rizicích, které ukazují minulé problémy bezpečnosti způsobené chováním dětí nebo malou velikostí

Řešením záležitostí bezpečnosti, trvanlivosti a snadnosti používání

U dětských sportovních kočárků to může znamenat volbu charakteristik pro pásy, spony, řemínky, kola a další pohybující se součásti a jak se k sobě hodí.

 Poskytováním informací o tom, jak se výrobky používají v praxi a informací o běžných druzích nesprávného použití

Děti se mohou pohybovat kolem nebo rozkývat kočárek, takže je zapotřebí minimální šířka, aby zajistila stabilitu.

 Zajišťováním, aby značky a instrukce pro použití byly vhodné

Příklad: zahrnout do instrukcí upozornění vždy použít pás k upevnění dítěte, použít bezpečnostní brzdu atd.

 Zkontrolováním, aby zkušební metody a požadavky na funkční způsobilost odrážely to, jak výrobky nebo služby jsou skutečně používány

Příklad: Kolik naplněných nákupních tašek může viset na zadní straně kočárku…?

 Problematické předpoklady: právě proto, že něco se provádělo určitým způsobem, neznamená to, že to tak bude vždy!