Spotřebitelé očekávají, že výrobky a služby splňují jejich potřeby. Již jsme viděli obecná kritéria, která spotřebitelé používají k posouzení výrobku nebo služby podle 2.1, 2.2 a 3.1. Avšak tyto zájmy se časem mění a mohou být různé podle země a regiónu.
Zástupci spotřebitelů se snaží zvyšovat požadavky v normách, které definují tyto výrobky a služby. Navrhují specifikace pro normy, které jsou příznivé z hlediska spotřebitelů. To vede k výrobkům a službám s charakteristikami požadovanými z hlediska spotřebitelů.
Priority spotřebitelů se mohou měnit podle obecných společenských trendů a očekávání. Nedávné vývojové trendy zahrnují vzrůstající používání internetu a mobilních komunikací, rozhodnutí o nákupu založená ve vzrůstající míře na procesech etické výroby a procesech distribuce zboží a služeb, vzrůstajícím objemu mezinárodního obchodu zboží a služeb a – v mnoha zemích – ve vzrůstajícím počtu stárnoucí populace, jejíž potřeby musí být uvažovány.
Pro sledování probíhajících úkolů v ISO, Výbor ISO pro spotřebitelskou politiku (COPOLCO) má specializovanou pracovní skupinu nazývanou Priority z hlediska spotřebitelů. Tato skupina poskytuje síť, která podporuje a koordinuje práci zástupců spotřebitelů z členů ISO a z organizace Consumers International, kteří se účastní ve vybraných technických komisích na národní nebo mezinárodní úrovni.
Dalším úkolem skupiny COPOLCO pro priority je identifikovat oblasti priorit pro zapojení spotřebitelů do norem, které jsou vypracovávány a sledovat činnost a poskytovat každý rok aktualizované informace o těchto oblastech. Oblasti priorit COPOLCO a roční aktualizace vycházejí v ročně publikovaném Programu priorit COPOLCO.
Další informace o tom, jak skupina pro priority pracuje, viz Příručka.
Priority spotřebitelů v mezinárodní normalizační práci, Příručka ISO pro program priorit, Výbor ISO pro spotřebitelskou politiku (COPOLCO)
© Kabinet pro standardizaci, o. p. s.